Doel van het project

Doel van het project

Doel van het sportproject is de jongeren zonder vaste dagbesteding door te laten stromen naar werk, scholing, hulpverlening of een combinatie daarvan. Jongeren die mee doen volgen een intensief sportprogramma en krijgen tips en hulp op alle levensgebieden. De jongeren leren een dagritme op te pakken en hun leven weer beter onder controle te krijgen.

 

Door middel van een preventieve, sportieve aanpak en aan te sluiten bij de wensen van de deelnemer krijgen zij de kans zichzelf te empoweren door de eigen kracht en de onderlinge steun te vergroten.

 

 

Sport en bewegingsactiviteit

Twee keer per week wordt er in groepsvorm gesport. Het is gericht op het vergroten van de ontwikkeling van sociale vaardigheden en op de verbetering van de gezondheid. 1 x per week sporten als middel en 1 x per week sporten als doel. Daarnaast zet de groep zich in als vrijwilliger door te participeren bij sport, cultuur en activiteiten voor kinderen en gehandicapten.

 

 

Sporten als middel

Bij sporten als middel zijn de volgende leerthema’s van toepassing:

 

1)    Zelfvertrouwen opbouwen en vertrouwen geven

2)    Leiding geven en ontvangen

3)    Samenwerken

4)    Persoonlijke presentatie en verzorging

 

In de praktijk zitten deze trainingsmomenten veelal in groepsactiviteiten zoals bij balsporten, klimmen op een klimmuur, een oefenparcours, zelfverdediging, etc.

 

 

Sporten als doel

Bij sporten als doel gaat het echt om het sporten. We doen bijvoorbeeld fitness, squash, lopen en hardlopen, wandklimmen, fietsen, zwemmen of skeeleren en balsporten. Leidend binnen de sport als doel is de gezondheidsbevordering. Door intensief te sporten worden de stoffen Endorfine en Dopamine aangemaakt. Dit zijn natuurlijke “drugs”,  voor het beloningssysteem in de hersenen, waardoor de deelnemer meer energie krijgt en activiteiten onderneemt en zodoende beter participeert in de samenleving.

 

 

Ontbijten

Voorafgaand aan het sporten is er 1 x per week in het Abe Lenstra Stadion een gezamenlijk ontbijt.

 

Waarbij er aandacht is voor de levensdomeinen: wonen, werken, leren en recreëren en op de persoonlijke domeinen: zelfzorg, gezondheid, zingeving en sociale relaties. Belangrijk is het helpen verwezenlijken van door de jongere zelf gestelde doelen.

 

Tijdens het ontbijten is er veel ruimte om problemen, uitdagingen, wensen en andere vraagstukken te bespreken. Regelmatig schuiven er tijdens dit ontbijt inspirerende mee-eters aan, bijvoorbeeld iemand van de reclassering, welzijnswerkers, wethouders, een fysiotherapeut, werkgevers, opleidingscoördinatoren.

 

Door elkaar te ontmoeten, direct of indirect op elkaar te reageren en van elkaar te leren is dit ontbijt van essentieel belang. Dit draagt bij aan cohesie, continuïteit en dynamiek van de samenleving als geheel.

 

Als outreachend jongerenwerker/sociotherapeut/jeugdhulpverlener creëer ik in de groep de volgende voorwaarden: veiligheid, onderlinge samenwerking, openheid, betrokkenheid, inzet, actief reflecteren en de bereidheid om zaken vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.

 

Dit is de werkwijze tijdens het ontbijten en sporten met 15 jongeren, die allemaal een verschillende achtergrond hebben.

 

Maar het zijn vooral (risico)jongeren die een stap willen zetten in hun leven!

 

Ik vraag de jongeren naar hun eigen ervaringen, oplossingen en plaats deze in de gedeelde ervaringen en oplossingen van de mededeelnemers.

Het is groot belang dat ik zorg voor een gevoel van veiligheid, waarbinnen de deelnemers hun ei kwijt kunnen. Het is erg waardevol om te zien dat de deelnemers veel van elkaar leren, door naar elkaars verhalen te luisteren, waardoor ze hun eigen verhalen herkennen en kunnen erkennen, wat er belangrijk is om te kunnen groeien.

 

Oplossingsgericht werken en de daarbij horende motiverende gespreksvoering helpen de deelnemers en mij hierbij zeer goed.

 

Deze manier van werken brengt dat er gezamenlijk naar de wens, het doel en de mogelijkheden van de jongere wordt gekeken. Hierin ben ik de GGZ-agoog, die probeert inzicht te geven, steunend, bemoedigend en structurerend te zijn.